En redaktionell blogg for fritt och oberoende tyckande.

Carl Hamilton till Debatt på torsdag

Ett uteblivet handslag skapade veckans hetaste debatt. Nu kommer Carl Hamilton till Debatt på torsdag.

Kan man leva i Sverige och samtidigt vägra att ta folk i hand? Frågan ställdes på sin spets i Halal-tv i går. De tre kvinnliga muslimska programledarna skulle intervjua krönikören och författaren Carl Hamilton, två av dem vägrade ta honom i hand. Allt enligt deras tro.

Bland övriga debattdeltagare: Pernilla Ouis, Mohamed Omar och Nima Daryamadj

Lite av det som hittills sagts i debatten:

Dilsa Demirbag-Sten: Fel frontfigurer i SVT-program

Ülkü Holago: SVT bygger reservat för att runda problem

Pernilla Ouis: Det är inte fel att skaka hand

Joakim Sandberg: Självklart att troende kvinnor ska få göra tv

Dalia Kassem: Därför behöver vi inte skaka hand

Carl Hamilton: Därför ska muslimer i Sverige skaka hand

Fler deltagare lär tillkomma. Vi håller er uppdaterade, kära tittare. Och har ni förslag till frågeställningar – eller deltagare – skriv i kommentatorsfältet.

Henrik Bergsten tisdag 4 november 2008

Ämnen:

52
Kommentarer

Vad vi behöver är inte en egen lucka i media för för bara muslimer (vilka det nu är!!!) utan en plats i den allmänna medieluckan, en normalisering som speglar samhället, får fler att känna sig delaktiga i samhällsdebatten
Vad media, inkl SVT behöver göra, tycker jag, är
1 Få fler människor med olika religiösa och etniska bakgrund figurera som medborgare i vanliga sammanhang. En man med irakisk ursprung ska inte vara med i tidningen bara när det gäller, flyktingfrågan eller SFI. Han kan lika gärna ha åsikter om förbifart Stockholm, dagisgruppernas storlek eller friskolor.
2 Sen tror jag att man behöver också vidga/definiera om de oskrivna reglerna för vad som är nyhet, vad som ska bevakas.
Men mycket handlar egentligen om varför man gör journalistik: För att ”sakligt o opartiskt” bevaka och informera eller har media en viktig demokratisk funktion som arena för samhällsdebatt som inte förs bara av etablissemanget.
PS! Måste säga att tjejerna har all rätt i världen att välja skaka hand eller inte. Det har inte ett dugg med integration att göra. Snarare tvärtom.

Av: Rouzbeh tisdag 4 november 2008 16:17


Första gången i mitt liv jag blivit kallad för ”kära tittare”
Vad har hänt? Förut var ni så oerhört kaxiga på SVT.

Jo, det kan bli en spännande debatt, i den mån programmledaren klarar av att leda programmet. Vi har sett tillräckligt med vinklade debatter från SVT. Många av oss har inga som helst förhoppningar på er. Ni har varit för intresserade av att ställa folk med avvikande uppfattningar mot väggen. Avrättningar kan vara kul att beskåda – men inte i 40 år i rad! Bjuder ni inte in Jimmie Åkesson, SD, till debatten – tja, då är inte inte ute efter att det skall slå gnistor… Carl Hamilton har ofta relaterat till SD i denna fråga…se Youtube…

SVT borde ha ett debattprogram i hur man debatterar.
Jag tror att t ex Flashbacks moderatorer har en hel del att lära SVTs debattledare. Lag och ordning ska gälla, även när man snckar olagligheter! Kasta ut käbblarna, och låt det som verkligen har nåt att säga tala i fred.

Jag är övertygad om att ni har en ambition, men tyvärr saknar ni ofta både kunskap, intresse och vilja att nå fördjupning inom ett ämnesområde. Men, lycka till, any how…denna blogg tyder på att ni kan vara på väg ut ur Tito och Stalin-träsket.

Av: Gotiska Klubben tisdag 4 november 2008 17:37


Här ska (behövs) det inte skakas några händer, tycker jag.

Kolla in filmen ”Arranged (2007)” tycker jag, och vet hut.

http://www.imdb.com/title/tt0848542/

Av: Rabbi tisdag 4 november 2008 17:40


[...] inte spy ut dem här utan fundera över dem ordentligt, dels till kolumnen nu på fredag men även tv-debatten på torsdag. En av de närvarande kommer vara Pernilla Ouis som skrev mycket bra om ämnet i [...]

Av: “Not shaken, stirred” « Nordic Dervish tisdag 4 november 2008 22:19


Jag tycker, precis som Kim Jong-Il, att alla bör upphöra att skaka hand. De muslimska kvinnorna gör helt rätt. De som fortsätter att skaka hand gör helt fel.

Av: Niclas tisdag 4 november 2008 23:03


Debatten hittills tycks förvirrad.

I http://www.youtube.com/watch?v=Hh7KT8Fkuag säger Daila Kassem att de visst tar i hand om de upplever att den andra personen annars skulle känna sig obekväm. Detta är ju en sund inställning – exakt hur man hälsar kan du variera, men själva hälsningens syfte är ju att visa respekt för den andra personen.

Gissningsvis var det denna form av respekt som även Carl Hamilton önskade sig. Där valde man i stället att markera genom att demonstrativt inte ta i hand – exakt hur detta utspelade sig kan vi som var där inte veta, men Hamilton skriver i http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3687678.ab att det ”kändes fel”, och ville gå därifrån. Hans version av förloppet tycks styrkas av att man därefter jagade ifatt Hamilton och smyginspelade den diskussion som följde.

Frågan är då om man i och med att Hamilton vände och gick, övergick från att visa respekt till att betrakta honom som ”lovligt byte” i journalistisk mening och därefter hängde ut honom med en smyginspelning, eller om avsikten var att markera redan från början.

Det vanliga när en välmenande hälsning misstolkas är ju att försöka reparera skadan och återskapa en ömsesidig respekt. Det skedde inte här, och det tycks inte vara Hamilton som valt att göra stor sak av det.

Att en hälsning avsiktligt kan utformas för att förmedla avsaknad av respekt, eller till och med förakt, är väl knappast någon nyhet? Man kan utan större svårighet göra detta antingen så att alla uppfattar skymfen, eller så att endast mottagaren gör det, beroende på vad man vill uppnå.

Av: Ulf onsdag 5 november 2008 09:46


”exakt hur detta utspelade sig kan vi som var där inte veta”

”vi som inte var där” skall det naturligtvis vara.

Av: Ulf onsdag 5 november 2008 11:44


Gotiska klubben: Exakt. SVT gick ut och utdömde alla bloggar (inklusive min) som kritiserade Cherin Awad som nazistiska. Samtidigt plockade man bort Cherins citat och förnekade att hon sagt så. Har små förhoppningar på debatten på torsdag. USA må vara redo för en svart president, men Sverige är inte redo för en öppen debatt med yttrandefrihet för oss infidels.

Av: rum237 onsdag 5 november 2008 20:46


[...] tro. Bland övriga debattdeltagare: Pernilla Ouis, Mohamed Omar och Nima Daryamadj“ Källa: http://svtopinion.wordpress.com/2008/11/04/carl-hamilton-till-debatt-pa-torsdag/ Läs hela blogginlägget på Muslimska friskolan: Halal-tv:s programledare får inte delta i [...]

Av: Debatt om halal-tv imorgon torsdag! « Varjager’s Weblog onsdag 5 november 2008 22:18


[...] från SvT Opinion-Redaktionsblogg Carl Hamilton till Debatt på torsdag. [...]

Av: Debatt: Halal-tv debatteras imorgon « Varjager’s Weblog onsdag 5 november 2008 22:25


rum237: kan du inte konkretisera det du säger, med länkar, källor och dyligt. Give it a try!

Om rum237 har rätt ligger Eva Hamilton/Joakim Sandberg illa till. Det finns gränser, även för svenska makthavare.

henrik bergsten: om det är dialog ni vill ha i denna blogg, varför länkar ni då inte till de bloggar som tar upp ert program i kväll? Och varför svarar ni inte på våra inlägg?

Du har med detta blogginlägg visat att ”du vill visa” att du minnsann tror på öppenhet och demokrati. Samtidigt verkar du för lat, okunnig och ovillig för att kunna hantera den debatt som uppstått under ditt inlägg.

Har du verkligen rätt jobb, Henrik Bergsten? Jag talar till dej, Henrik, ta min öppna hand…hehe…svara mej. Svara! Svara! Svara!

Av: Gotiska Klubben torsdag 6 november 2008 07:47


@Gotiska Klubben: Här är jag. Vad är det för frågor du vill ha svar på? ”Kasta ut käbblarna”, skriver du. Och drar någon liknelse med Tito och Stalin. Vad ska jag svara på det? Tack för lyckönskningarna i alla fall. Återkommer med definitiv laguppställning inför kvällen när den är klar.

Av: Henrik Bergsten torsdag 6 november 2008 10:21


Halal-tv handlar egentligen om att stryka extremism medhårs. Att titta bort när fundamentalism och nyislamism återigen sätter slöjor och nu även burkor på kvinnorna (som tidigare försökt frigöra sig).

Sharia-tv behövs inte alls. Det är öppenhet som behövs – inte propaganda, som är envägs. Kritik och öppenhet är förutsättningarna för ett demokratiskt samhälle. När de försvinner, blir steg 2, att de ersätts med tankeförbud.. och propaganda. SVT har hoppat i helt galen tunna. Och spelar nu de krafter som vill försvåra integrationen rätt i händerna.

SVT kommer bli fällda för det här – men vad hjälper de när de inte får några konsekvenser?

Av: Kontraproduktivt torsdag 6 november 2008 17:06


Vad hade flickorna gjort om dom måste hälsa på kungen?

Av: Helena Palena torsdag 6 november 2008 17:58


Henrik, ville bara kolla att du var med. När du ända är på tråden:
- Jag är ingen Sd-fanatiker, men anser att de borde vara med i kväll. Är de det? Ungefär som när man diskuterar miljö, och du vet vilka som då borde vara med. Det tillhör liksom demokratins spelregler i dessa sakfrågetider.

Dumt sagt av mej, det där med Tito och Stalin.

Av: Gotiska Klubben torsdag 6 november 2008 19:20


@Gotiska Klubben: Jag har varit online i över tio år :) Björn Söder heter en person från sd som finns i studion ikväll. Han möter Anders Åkesson (mp) i första debatten – om vård till papperslösa.

Din liknelse med miljön är jag dock inte riktigt med på. Du syftar väl på miljöpartiet. Inget garanterar att dom ska vara med i en miljödebatt. Det beror ju på frågan.

Snart dags nu. Det lär bli laddat.

Av: Henrik Bergsten torsdag 6 november 2008 21:33


Henrik, du verkar cool. Tio år. Really?
Jo, mp, det var dom jag menade. Allt beror på frågan. Och vem som tolkar frågeställningen. Sex minuter kvar…

Av: Gotiska Klubben torsdag 6 november 2008 21:54


Tycker fortfarande det verkar vara en korkad debatt, det handlar om att vara modest.

http://thepiratebay.org/torrent/3963550/Arranged_2007-DVDRip-H.264-NewArtRiot

Av: Rabbi torsdag 6 november 2008 22:08


Vi svenskar ska hela tiden anpassa/respektera oss. Sd är inne på samma sak, varför ska alla andra gå i första hand. Det är i hög tid att invandrare respekterar oss och våran moral och kultur.

Av: Björn torsdag 6 november 2008 22:38


Dom muslimerna som var med på debatten skämde ut sig totalt tillsammans med alla jordens muslimer… Fan, HUR MYCKET SKA DET BEHÖVA ÖVERDRIVAS??
det står inte i koranen att man inte ska skaka hand, de är nåt dom bara har hittat på!

Av: Selma torsdag 6 november 2008 22:50


varför är vi alltid rasister om vi följer våra seder och inte tycker som invandrare födda eller inte födda här. Jag har själv bott 7 år utomlands och tar seden ditt man kommer. Är det inte bättre de lär sig det först….en som inte är rasist….men har egna åsikter i mitt eget land och en utländsk man…..som skäms över många muslimer som hela tiden ska vara i fokus med sina åsikter. Acceptera oss svenskar först om ni vill bli respekterade…det är en bra början.

Av: Tina torsdag 6 november 2008 22:56


Dilsa vann debatten. Hon startaden den, men deltog inte.
Att småtjejerna med slöja från Halal-tv valde att inte deltaga påminner om Tito och Stalins television. Fy fan.

Just try me, Henrik!

Av: Gotiska Klubben torsdag 6 november 2008 22:58


Jag är KURD men håller med BJÖRN!
tycker dom ska rensa bort alla koran och muslim skolor oxå i Älskade Sverige! :) tror inte dom skulle tillåta att öpPna en kristenskola i IRAN! eller kanske bygga en kyrka i somalien:) eller vad tror ni kära människor?

Av: Selma torsdag 6 november 2008 22:59


Hej!
Tack för ett bra program.
Jag har många muslimska vänner och alla tar i hand. Jag har vart i Jordanien i en månad. Där tog alla i hand och t.o.m. pussade mig på kinderna. Jag som kylig svensk tyckte det va konstigt men tog sedern dit jag kommer. Jag har bott lite överallt i världen och har insett att det är viktigt som människa att integrera sig i samhället. Det är därför vi har olika kulturer. Om man inte tar sedern dit man kommer blir världens alla länder likadana och alla människor kommer bara umgås med sina egna. Hur kul är det? Men däremot ska man ha stor respekt för människor från andra länder som flyttar hit till Sverige för man kan lära sig massa intressanta saker och få fina vänner. Man ska vara öppen för alla. Men ibland kan jag få den känslan att vissa invandrare flyttar hit med ett stängt sinne. Då kan man aldrig bli lycklig.
Sen det där att flickor ska lära sig att simma utan pojkar i sin simklass låter inte som något sunt. Varför ska barn få lära sig att det är skillnad på pojke flicka när det bara är barn. Vad får det för syn på sig själva när de lever i ett svenskt samhälle där majoriteten badar ihop? Barnen kommer växa upp och tycka att det lever ett dubbelliv. Ett muslimskt liv med sin familj och ett svenskt liv med sina vänner i skolan. Även om muslimska föräldrar tycker det är svårt i början att släppa iväg sin dotter i blandad simklass så måste de förstå att samhället är alltid i utveckling å vårat samhälle i Sverige är långt ifrån 1000 år sen som det står i Bibeln eller Koranen.

Av: Nina torsdag 6 november 2008 23:02


Det är ju löjligt att försöka göra detta till en rasistisk fråga. Jag håller helt med killen i röd slips och inte minst Carl Hamilton. En höna av en fjäder onekligen. Jag säger bara, gör som jag världsmedborgare, res, lär, se, ta seden dit ni kommer om ni vill integreras i det nya, åtminstone när det gäller något så banalt som hälsningsritualer och göm inte era personliga frustrationer bakom flåskler om religion (alla tror vi väl på något), åldersrelaterade ursäkter (hon var så ung och lättledd) , tal om respekt (borde väl gälla omvänt också, inte sant?) och konstruerade situationer om rasism. Fy skäms! Mycket låg nivå, som vanligt får jag tyvärr säga.
MVh Maria

Av: Maria Klippmark Ramirez torsdag 6 november 2008 23:06


Såg precis på SVT:s Debatt där de tog upp frågan. Vilket uselt program jag fick inte ens chans att bilda mig en uppfattning jag blev bara så förvirrad av allt kackel. Ni kan läsa i min blogg om vad jag anser om programmet Debatt.

Av: Johan torsdag 6 november 2008 23:25


http://www.apostatesofislam.com/media/stoning.htm

Av: arthur torsdag 6 november 2008 23:26


Varför ska de som är inbjudna till debatt hela tiden avbrytas av Janne & co. ALDRIG får de prata till punkt utan att bli avbrytna.

Jag förtår det blir svettigt för Janne när dolda mikrofoner kommer på tapeten i hand program, han om någon borde ju veta. Det är väldigt lågt av SvT att köra med dolda mikrofoner

Av: systemfel torsdag 6 november 2008 23:52


Varför är det just tre muslimska kvinnor som får göra ett program i SVT? Jag hoppas att SVT sedan kommer med ett nytt program där de låter 3 katoliker eller 3 judar tycka och tänka om Sverige. Varför gjorde /gör inte SVT ett program där programledarna var / är från olika religioner och bakgrunder, då hade det blivit både mer jämställt och mer svensk mångkultur som alla pratar om…

Av: Bella torsdag 6 november 2008 23:55


Jag tycker det är ett rejält kliv framåt att man inte bara behöver heja på inrökta gamla sätt, utan kan börja respekteras även för andra sätt att hälsa.

Från och med nu tänker jag hälsa på folk genom att visa fotsulan. I min kultur (Norrländsk glesbygd) har det alltid när jag prövat upplevts som lite skojigt och ”småknäppt”.

Alla brukar skratta när jag säger ”tjena” och hejar med foten, liksom.

Helkul, tycker jag!

Jag skall börja köra min nya tjenis-stil direkt på första passet som ordningsvakt i T-banans blå linje på måndag. Jag är verkligen mån om att vara serviceminded och kommer nog att bli betydligt mer poppis om jag kör en mer avslappnad stil.

Av: Kjell E. Brel torsdag 6 november 2008 23:58


@Gotiska: Ha i åtankte att SVT är ett stort företag med många självständiga redaktioner.

Av: Henrik Bergsten fredag 7 november 2008 00:59


Ett öppet ärligt ansikte,att titta någon i ögonen och ett fast handslag är sedan vikingatiden ett sätt att i Norden visa sina ärliga avsikter..Någon som inte besvarar ett handslag visar att jag har inte fredliga avsikter med denna visit…Jag respekterar inte dig…Detta är vår nedärvda kultur,våra seder och vårt bruk..Då bör man ej bli överraskad om man får negativa reaktioner på att inte besvara ett handslag..Hur långt skall vi gå Janne? Skall vi tillåta könsstympning,aga av barn,kvinnomisshandel,hedersmord för vissa grupper i vår strävan att respektera andra religioner…Jag tycker att man har rätt att säga nej till sådant förtryck,utan att kallas rasist..jag har många kvinnliga vänner från Iran,för dem framstår både burkor och slöjor som en evig påminnelse om förtrycket i deras forna hemland från vilket de har flytt…De tycker inte om ”halal-TV”.., Jag blev minst sagt upprörd av gårdagens Debatt angående detta handslag ,då jag tyckte mig ana att man får inte protestera för då är man rasist likt Carl Hamilton…Jag minns en gång när jag var och badade med mina döttrar.De vågade inte gå bort till gungorna pga de ”svarta spökena”,dvs kvinnor i burka. När någon döljer sitt ansikte så totalt inger det oss olust då vi förknippar detta med onda avsikter…likt Ku Klux Klan…Jag tycker att det är självklart att man skall följa de lagar och regler och ha förståelse för seder och bruk i det samhälle man lever i…Ett handslag betyder ingenting sexuellt i Sverige,det är ett sätt att hälsa och visa respekt…

Av: Eva fredag 7 november 2008 05:41


Henrik: Eftersom Halal-tjejerna – huvudpersonerna – inte ville/fick/vågade vara med i gårdagens Svt-debatt blev showen lite avslagen och fördummande. Eller hur?

Dilsa Demirbag-Sten var klok som avstod från att deltaga. Dilsa ”äger” fortfarande debatten om hurvida SVT misssköter sitt publicistiska uppdrag eller inte.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2005075.svd

Ett tips till nästa debatt: låt först två huvudpersoner diskutera en enda sakfråga. Släpp därefter in hela publiken och bredda frågeställningen. Släpp även in oss tv-tittare. Låt de två huvudpersonerna få avsluta debatten. Ett debattämne per gång.

Over & Out
//GK

Av: Gotiska Klubben fredag 7 november 2008 08:21


När någon inte vill ta mig i hand.
Då är det ett avståndstagande en markering
att jag inte vill ha med dig att göra.Brist på förtroende.Det är vår kultur.Frågan blir då vad som ska gälla här i landet.Jag håller med Carl Hamilton.Ta seden dit man kommer.Ett annat exempel det fanns en muslimsk kvinna som städade på mitt jobb hon fick sluta jobba för att hon ej kunde städa i ett rum där det satt killar och arbetade när hon skulle städa där.Jag som man blir provocerad av att detta.Vad tror man om män?
Halal tv så, det vore klädsamt om man tog upp islams mörka sidor som hedersmord och kvinnors rättigheter.

Av: Patrik fredag 7 november 2008 10:26


Det vore spännande att höra vad som gör att vissa män och kvinnor inom islam tror att de är ett ”hett byte” för det motsatta könet. Går t ex männen omkring som hormonstinna tjurar och ser varje kvinna som en tänkbar framtida partner eller är det ibland så att ”bättre gömma mig” så slipper jag inse att jag/min kvinna kanske inte är särskilt attraktiv för andra män/kvinnor”?

Zaida Catalon pratade om att hon absolut ej brydde sig om att ngn inte vill hälsa genom att ta i hand samtidigt som hon ej har några som helst problem med kindpussar när hon är i ett annat land?? Vad menar hon? ska muslimer kunna ta i hand i Sverige eller inte..
När jag bor i Thailand, hälsar jag på thailändskt vis. Något annat vore otänkbart för mig.

Är det dags att revidera vissa delar av bibeln, koranen anpassat till 2000 talet?

Av: pia fredag 7 november 2008 11:14


@GK: Avslagen, tycker du verkligen det? Men helt klart synd att bara ena huvudpersonen (Hamilton) ställde upp.

Tack för programtipset. Det är möjligt att vi oftare borde köra ett ämne genom hela programmet. Vi sänder ju tisdagar nu med, 20.30, SVT2, och då håller vi oss till ett ämne.

Av: Henrik Bergsten fredag 7 november 2008 11:43


För mig är det en respekt handling att räcka någon handen och om någon inte tar den utan att ge en bra motivering så skulle nog jag också känna mig förolämpad.

Jag tror bråket med Hamilton hade kunnat undvikas om kvinnorna på ett respektfullt sätt hade sagt t.ex. Du får ursäkta, eller lagt till att man inte ville något illa.

Tror det hela handlade om HUR kvinnorna bemötte en utsträckt hand. Vad jag förstår krävde de respekt från Hamilton utan att ge tillbörlig respekt tillbaka och det funkar inte. Det finns två filer på den vägen. Man kan inte kräva respekt av sin medmänniska samtidigt som man inte ger någon tillbaka.

Av: Nea fredag 7 november 2008 14:36


Carl Hamilton är en ytterligare smygrasist i Sverige. Muslimernas vardag i Sverige. När kamran är avstängd vågar han säga som han tycker…

Vill vi ha ett homogent trist land??? Det är olikheterna i Sverige som utvecklar svenskarna.
Jag blir förvånad över den otoleranta sverige som utvecklats.

Av: sara fredag 7 november 2008 18:29


Muslimofober!!! Vad trist att ni har köpt hela Konglomeratstyrets marknadsföring… Ni har köpt Usas hat mot muslimerna helt o hållet när ni tar Carls parti…

Av: sara fredag 7 november 2008 18:35


När kommer Nirvana-TV?

Efter Halal-TV så antar jag att vi får se Nirvana-TV med buddhister, Shaman-TV med andetroende, Evolutions-TV med ateister, Shiva-TV med hinduer etc. Om Sverige skall vara mångkulturellt och pluralistiskt och SVT skall vara opartiskt så ser jag fram emot en genuin mångfald i rapporteringen.

Bjarne

Av: Bjarne fredag 7 november 2008 21:41


carl hamilton, han gjorde rätt!! Muslimerna är bra på att döma andra och tror tyvärr dom är bäst!

Av: samantha lördag 8 november 2008 00:07


Carl Hamilton är smygrasist. I tv försökte han rädda sig själv för att de ska se ut som att tjejerna gjorde fel, han sa ju till och med, åk hem till Iran om du inte vill hälsa, bevis på att man är rasist? Vill man inte hälsa i hand så behöver man väl inte göra de, det är deras problem. Hur skulle ni känna er om ni åker till USA! Folk tycker ju man inte är invandrare för man åker till USA, Tyskland eller Danmark, men det är ju samma sak.

Av: Anders måndag 10 november 2008 11:14


Vad är egentligen en rasist?

Av: Helena Palena måndag 10 november 2008 12:16


Skaka hand med kvinnor går bra, men inte med män.
Det kallar jag för könsdiskriminering.

Av: Svensk man onsdag 12 november 2008 23:41


Att inte skaka hand med män är inte något negativt men man bör utrycka sig med en välbemött attityd som gör att män förstår och respekterar dig som enskild individ. Vi människor har ju olika åsikter för vad vi tycker och tänker så det är ju en självklarhet att man ändå hälsar på ett hyggligt och respektfullt sätt fast man har religiösa skäl som kan hindra.

Orsaken till att kvinnor inom islam hälsar på män genom att inte skaka hand utan istället lägger man handen på bröstet och ger en bra ursäkt till att man undviker handskakning med främmande män är på grund av att man vill undvika psykisk kontakt som kan bero på religiösa och personliga skäl.

Detta står just i Koranen som Muslimer tar sin tid och läser och följer, som just där man fick reda på den regeln.

Personligen och enligt min definition så vill jag påstå och det jag funderar över är, varför respekterar inte en stor mängd människor att det ska vara självklart att man som kvinna ska kunna utrycka sig på ett bekvämt sett när man hälsar på män utan att sträcka fram handen och skaka hand.

Detta har ju accepterats under en lång period tillbaka men varför väcker det just människornas uppmärksamhet och blickar just nu i samhället?

Jag tycker att man ska bemöta och respektera andra människor som man själv skulle vilja bli bemöt och respekterad av allmänheten.

Folk i samhället runt om i världen borde förstå och inse hur betydelsefullt religion betyder för en stor mängd människor, därför enligt min personliga åsik så tycker jag faktist att religion är så betydelsefullt att man inte ska kunna gemföra det med Kultur och samhället.

Jag står för min åsikt för vad jag tycker och tänker, jag tycker detsamma för dom individerna i samhället som också har en religiös tro. Jag tycker att alla människor ska ha den fullständiga rätten att kunna yttra sin frihet på ett tydligt och med en vänlig attityd.

Av: Fatima torsdag 13 november 2008 21:14


Fortfarande är det diskriminerande att ha olika sätt mot mäniskor beträffande T.E.X kön, etnisk bakrund eller ras.
Med bästa hällsningar Bengt i Svedala.

Av: Svensk man fredag 14 november 2008 23:31


När du pratar om just ”bakrund” så vill jag påpeka att det handlar inte om en svensk eller en annan person som inte tror på samma religion som dig, för enndå om det var en muslimsk man så kan kvinnor enndå inte hällsa med handen, så det har absolut inget med vem personen är, och som sagt förut så händer detta för religiösa skäl. =)

Av: Fatima lördag 15 november 2008 00:58


-Jo men visst eller hur,Då förstår jag precis.
Bästa hällsningar Bengt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=852296

Av: Svensk man söndag 16 november 2008 00:02


Hamilton ska vara glad att han slapp skaka hand med en
muslim, något jag aldrig skulle göra oavsett kön. Jag är
för ett muslimfritt Sverige.

Av: cg söndag 23 november 2008 16:50


För det första är invandringen till Sverige mkt. positiv,såväl humanitärt som arbetskraftsinvandring. Men jag tycker att både för
invandrarens och landets bästa, bör de inskolas i samhället så fort
som möjligt. Med inskolning menar jag att de i första hand får lära
sig Svenska, samt att ta del av våra kultur-och arbetstraditioner för
att beredas väg till arbete i det Svenska samhället. Det tycker jag
endast är positivt för alla parter. Vi har i Sverige, likväl som i andra
länder kultur-och arbetstraditioner, som vi i Sverige byggt upp under lång tidsrymd med Demokratiska former, för att till vardags som till
helgdags, skapa harmoni bland folken inom alla samhällsfunktioner.
Jag tror att vi förväntar oss att dessa traditioner efterlevs officiellt
i största möjliga mån av oss alla, oberoende av vem man är.
Man tager seden dit man kommer. Det har jag för egen del alltid
gjort.
Vänlig hälsning
RB

Av: rolf bardå onsdag 17 december 2008 20:11


Återigen på måndag kommer SVT att sända det svenskfientliga programmet Halal-tv. En av programledarnaförklarar i början av programmet vad Halal och Haram betyder. Hon eller rättare sagt SVT påstår attHalal betyder rätt och Haram betyder fel.

Denna översättning är falsk och SVT försöker tona ner betydelsen av dessa två ord.Allt som är tillåtet enligt Koranen kallas för Halal och allt som förbjuds i Koranen kallas Haram.Så enligt Halal- tv är att ha sex med minderåriga eller att kvinnor ska lyda mannen, och att mannen harrätt att misshandla kvinnor eller ägna sig åt djurplågeri är den rätta (Halal), och att ha demokrati, tropå en annan Gud än Allah, vara ateist, ha sex utanför äktenskapet, dricka alkohol, ha kort kjol, bada medbikini, eller att umgås med främmande människor av motsatta könet är fel (Haram).

Enligt Koranen måste haramhandlingarna straffas. Straffet kan vara stening till döds eller halshuggning, ochi bästa fall kan man ”komma undan” med att bli av med en hand eller ett öga.Sorgligt att Halal-tv tycker det är okej om en 9- årig flicka blir sexuellt utnyttjad av en 60- årig man sålänge de är gifta, medan en 30- årig ogift kvinna som har sex måste stenas till döds. Enligt Halal- tv är detokej att misshandla kvinnor som inte lyder mannen, medan en muslim som har tappat tron måste halshuggas.

Vart är vi på väg? Varför reagerar ingen?
Att tre hjärntvättade kvinnor med statligt stöd och med hjälp av publikservice kan propagera för att visa enfalsk bild av Islam, samtidigt som de öppet hånar och kritiserar värderingar, seder och traditioner, samtdemokratin i Sverige är minst sagt upprörande.

Nu hoppas jag att nästa gång du hör ordet halal eller haram, tänk till och kom ihåg vad dessa ord egentligenbetyder.

Av: Daniel fredag 19 december 2008 18:57


Jag är ej påläst i koranen, men är det så som beskrivs här ovan, då
är det så långt ifrån demokratiska värden man kan komma. Vi har
i Sverige under många decennier byggt upp ett demokratiskt väl
fungerande samhälle och det ska vi vara stolta över. Vi skall med alla
lagliga medel försvara ett sådant statsstyre. Upp till kamp för beva-
randet av det humanistiska Samhället.
Vänlig hälsning
RB

Av: rolf bardå fredag 19 december 2008 23:32


Skriv nytt inlägg





* Obligatoriska fält