En redaktionell blogg for fritt och oberoende tyckande.

Debatt Ikväll: Vad händer i Landskrona?

Efter dödsfallet på en parkeringsplats har Landskrona enats i en manifestation mot våldet. Men under ytan pyr missnöjet: äldre som inte vågar gå ut, unga som känner sig utpekade. I studion möts Landskronabor och politiker.
21:30 i SVT1, live på webben med Eftersnack och Twitter.

Magnus torsdag 8 april 2010

78
Kommentarer

Tycker det är konstigt att inte media reagerat tidigare vad gäller Landskrona. Förutom våldet så bedrivs en kommunpolitik som går utt på att hetsa folk emot varandra. De styrande (FP) har öppet sagt att man vill byta ut delar av lokalbefolkningen och ersätta dessa med nya ”bättre” nyinflyttade. Detta har ytterligar spätt på ett redan spännt läge. Sen har vi manipulationen med socialbidragstagarna, som delvis uppmärksammades i lokalpressen.

Av: Paul Pettersson torsdag 8 april 2010 13:04


Egentligen borde ni i anständighetens namn ge den medverkande SD:aren EXTRA talartid. Med tanke på de lynchmobb-fasoner som ni tillät mot de medverkande SDU:arna i programmet om SD i skolorna.

Av: Boit torsdag 8 april 2010 15:27


Hej!

Jag vill påpeka några orsaker till ungdomarnas och äldres icke-tolererbara uppförande mot varandra som kanske skulle hjälpa till att förstå problemet.

Den viktigaste orsaken till att ungdomarna uppför sig hotande till äldre människor är arbetslösheten. De kan inte göra någonting annat än att gå runt staden och försöka trösta sig genom att träffa andra arbetslösa ungdomar och då uppkommer grupptryckfenomenet. Ett kännetecken av grupptrycket är också flockbeteende som leder till att det viktigaste är att skydda gruppen och att bevisa att du håller med allt gruppen står för och oftast innebär det att bevisa hat mot andra grupper. Hatet visas inte bara mot äldre människor utan oftare mot andra grupper i deras ålder men eftersom äldre människor blir mer och mer ensamma känner de sig mer hotade än andra.

En annan orsak är att ungdomarna har just avslutat skolan där de redan var grupperade på ett sätt och det skapar förutsättningen till att de fortsätter att gruppera sig och bli påverkade av grupptrycket.

En orsak är också, som alla vet, våld på TV och Internet.

När det gäller att ungdomarna känner sig utpekade kan bero på det att äldre människor verkligen har vanan att utpeka yngre människor på grund av att de tycker att de yngre inte gör tillräckligt mycket för samhället. Detta utpekande förekommer oftare när ungdomsarbetslösheten är hög som det är nu då många äldre tycker att ungdomarna själva valt att vara arbetslösa. På grund av detta påpekande blir de äldre ännu mer utsatta för våld.

Av: Borislav Maric torsdag 8 april 2010 19:55


Jag hoppas ni en gång för alla förstått att låta en sd:are får prata till punkt utan att bli avbruten i VARJE mening! Det är definitivt många med mig som kommer sluta titta på debatt då ni sällan håller er objektiva eller låter folk säga klart sin mening om personen inte tycker som reportern!

Av: Susanne torsdag 8 april 2010 20:07


[...] Debatt Ikväll: Vad händer i Landskrona? [...]

Av: Därför skänkte vi tipspengarna « bloggo torsdag 8 april 2010 20:10


Det är hög tid att invandrarna börjar skärpa sig och rättar in sig i leden.

Invandrarna sägs ju också ha stor respekt för äldre. Men det gäller tydligen bara deras egna – inte svenska seniorer.

Hoppas Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen i höst. DÄR ligger Sveriges räddning

Av: J torsdag 8 april 2010 21:37


ALDRIG NÅGONSIN att jag skulle hjälpa en icke-svensk i något som helst sammanhang.

Jag hjälper och stödjer etniska SVENSKAR. Inga andra!

Av: J torsdag 8 april 2010 21:39


Jag är uppväxt i Stockholm. Tyvärr så måste jag påstå att jag alldrig träffat så många rasistika människor som kommer från just skåne och småland. Jag undrar varför? och om det inte är grunden till denna olyckliga och hemska händelse.

Av: Mikael D torsdag 8 april 2010 21:42


Det är ju helt skruvat att debattera rasism nu, fokusera på det som hänt istället… en gammal kvinna misshandlas till döds. Sluta lägga ord i mun på folk, ett brott är ett brott. Klart folk är arga, rädda eller upprörda. Detta har i grund och botten ytterst lite med rasism att göra!

Av: Jasmine torsdag 8 april 2010 21:43


Utlänningar borde straffas hårdare än svenskar eftersom deras kriminlaitet tyder på en oförmåga/ovilja att anpassa sig till svenska normer och värderingar

Av: J torsdag 8 april 2010 21:46


Det är hög tid att politiker och journalister vaknar upp ur sin imaginära värld och vågar se sanningen i vitögat – att invandrings- och integrationspolitiken för länge sedan har spårat ur.

Nu får vi vanliga dödliga ta konsekvenserna av detta.

Hoppas Sverigedemokraterna fortsätter att skörda framgångar.

Av: J torsdag 8 april 2010 21:52


De båda politikerrepresentanterna från M och FP.
Uttalade sig om att förskola och skola skall
arbeta för att minska våld.
Men jag måste påpeka att politikerna i snara valtider inte får vara rädda för att trycka på hemmet och föräldrarnas ansvar. De är ju den första socialisationsfaktorn.

Av: Lars Erik Svensson torsdag 8 april 2010 21:53


Fattar inte programmets vinkel!

Flyttade till landskrona i december 2009.
Sedan inflyttningen har det hänt ca 200 meter från lägenheten:
-Ned stjutning av en man som steg in på akuten i lund
-Min dotter vittne till misshandel
-Jag sett misshandel utan för fönstret
-2 flickor misshandlade av 5 killar som frågade om vägen, för två veckor sedan
osv

Samttidigt har jag aldrig varit mer om en stad som är mer integrerad. Känner varje dag att där inte är större problem mellan ”araber” och svenskar.

Var är problemet! Staden har historiskt och i nu tid lets av dåliga politiker. Staden har inget självförtroende!

Själv då?

Håller på att förberada flyttning! Den utlösande faktorn är den ”nya” krisen

Av: Patrik torsdag 8 april 2010 21:55


Sitter och lyssnar på debatt ang. dödsmisshandeln i landskrona. Politikernas uppfattning verkar var att samhället ”dagis och skola” ska uppfostra barnen, Va FN tog föräldrarna vägen? Dom verkar aldrig ha något ansvar, i vart fall inte det övergripande, vad har det blivit för samhälle där SAMHÄLLET alltid skall lösa problemen, det kommer aldrig att fungera om inte föräldrarna tar sitt ansvar och faktiskt prioriter uppfostran av sina barn och ungdommar. Det är dax att bry sig lite mer!

Av: sven torsdag 8 april 2010 21:59


Manifestationen Till Ingers minne, var till minnet av Inger och ingenting annat. Om TV4 påstår något annat så ljuger de. Det fanns inga som det stod:”Mot rasism” på. Att minnesstunden för Inger var en manifestation mot rasism, är gripet ur luften, och helt och hållet ett påhitt från TV4:s sida. Martin Luther King sa en gång att den största tragedin inte är de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad. Vi Sverigedemokrater ser oss som de goda människorna som vågar reagera..

Av: Håkan Liljeberg torsdag 8 april 2010 22:04


Manifestationen Till Ingers minne, var till minnet av Inger och ingenting annat. Om TV4 påstår något annat så ljuger de. Det fanns inga som det stod:”Mot rasism” på. Att minnesstunden för Inger var en manifestation mot rasism, är gripet ur luften, och helt och hållet ett påhitt från TV4:s sida. Hur kan jag veta det? Där för att jag var där. Martin Luther King sa en gång att den största tragedin inte är de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad. Vi Sverigedemokrater ser oss som de goda människorna som vågar reagera..

Av: Håkan Liljeberg torsdag 8 april 2010 22:06


40 minuter in i debatten så har egentligen inget intressant kommit upp gällande saken i sig.

Frågan är hur det kunde spåra ur så mycket som det gjorde..

Av: Mats Carlsson torsdag 8 april 2010 22:11


Hur mycket kostar det skattebetalarna varje år
att försörja alla invandrare?

Av: anders torsdag 8 april 2010 22:12


Det finns bara ett sätt att lösa fientlighet och det är arbete!arbete oavsett invandring när arbetslösheten ökar totallt sett
vi kan inte ta emot flyktingar om vi inte kan erbjuda arbete samtidigt stiger arbetslösheten bland svenskfödda Politikerna kör med att härska genom att söndra ställa till ett helvete för vanligt folk

Av: Bengt Stensson torsdag 8 april 2010 22:14


Mycket av skulden till problemet idag ligger i att skolan numera tar bort vi-känslan hos ungar. Det påpekas hela tiden att JAG är viktig, JAG ska ses, Jag ska ha och Jag kan. Toppen, att individen blir sedd, men, och detta är ett stort men, detta sker på bekostnad av samhällskänslan, vi bor här, vi hör ihop och vi kan tillsammans. Hela samhället har gått från 1970-talets vi till 2000-talets jag. Vi måste redan i skolan, eller ännu tidigare helst, lära barn att ALLA är viktiga, alla kan hjälpa varandra och alla har vi ansvar för varandra.

Av: Yvonne torsdag 8 april 2010 22:17


Har jag fattat rätt? Är det en svensk som slagit en invandrad kvinna?

Av: Pia svensson torsdag 8 april 2010 22:26


Jag hade en jobbarkompis som var uppfödd på Söder i Stockholm på 40-talet. Där var då mycket arbetslöshet, och fattigdom. Han berättade att av hans manliga klasskamrater hamnade väldigt många i kriminalitet under tonåren. Ingen var invandrare!
Alltså beror inte kriminalitet på vilka gener man har!!!

Av: Leif torsdag 8 april 2010 22:27


Ha-ha, typisk svensk debatt. Jeg fulgte tv-debatten nå i kveld fra Oslo. Det verste var de to finlandssvenskene, henholdsvis vänsterpartist og ”forsker” som uimotsagt fikk lov til å opptre som de reneste pingst-pastorene med sitt glade budskap. Halleluja! Ingen turde ta opp de virkelige store problemene. Jeg synes synd om svenskene. Fordi de har verdens mest politisk korrekte politikere og presse. Dessuten har dere en lagstiftning som er rene meningssencuren, den knebler folk. Man har raljert med kristendommen de siste 50 årene, men sier man ett kritisk ord om viss fremmed religion, ja så er det ”hot mot folkgrupp”. Her i Oslo har politiet gått ut og fortalt at samtlige overfallsvoldtekter i Oslo det siste året ble begått av ikke-vestlige innvandrere. Slikt får man ikke snakke om i Sverige. ¨Det koker under ytan. Jeg tror virkelig ikke at svenskene tåler voldtektene på sine døtre og nå drap på sine eldre i lengden. Snart kommer landet til å sprekke i raseopptøyer, om dere ikke snart får lov til å snakke fritt.

Av: Turid torsdag 8 april 2010 22:27


Märkligt att alla är rädda för att säga sanningen!

Av: Lilian torsdag 8 april 2010 22:28


<<<<<<<<det är inte konstigt att det blir invandrarhat.Invandrar barn ,födda både i och utanför Landskrona,10-15-år gamla stryker omkring och rånar sina kompisar på mobil rycker väskor rånar affärer.Vad gör deras arbetslösa föräldrar inte uppfostrar dom sina barn iallafall.

Av: sven torsdag 8 april 2010 22:31


Varför vågar ingen politiker erkänna att deras invandrarpolitik är total misslyckad. Varför stoppar de inte flyktinginvandringen nu och reder ut problemen som redan finns i landet. Dessa problem har kommit med invandringen. De plockar in flyktingar i alla kommuner men har inte arbete till dem. Snacka om att bygga nya dyra hus. Har invandrare med social- och andra bidrag möjlighet att få banklån eller ska skattebetalarna betala deras hus också? Vakna nu!!!!

Av: Pirjo Nilsson SD torsdag 8 april 2010 22:32


Debatt sköts dåligt och ger inte utrymme för en objektiv problembelysning. Problemet är invandrarna, det är vissa ur denna kategori som är orsaken till att Landskrona blivit en otrygg stad. Det är ett otvetydigt faktum, debatt lägger ut olika dimridåer med perifera och ovesäntliga infallsvinklar, dom i publiken som vill diskutera sakfrågan, dom kriminella invandrarna, känner en press från dom Politiskt korrekta, och väljer att hålla tyst, programforen har skapat en självcensur som är obehaglig och här är programansvariga de skyldiga, som bjuder in svammelpettrar som ”professorn” i social.. någonting, en person som lever i det blå och inte har ensusning om vad Landskronaborna har att tampas med, rasism och då menar jag från kriminella element fr. medelhavsregionen och norafrika, det är problemet och så länge det mörkas kommer problemen att eskalera.

Av: anders bjellwing torsdag 8 april 2010 22:32


Jag tycker media har vinklat debatten om Landskrona väldigt tradigt!

Inget alls om vad som egentligen hände, varför gubben och kärringen skulle börja provocera?

I det här fallet hade det lika gärna kunnat vara en svensk som tappat humöret och klippt till konservativ gubbe och kärring som börjar tjafsa!

Tycker det är långsökt av public service att dra det ner i skiten till en invandrarfråga och inte fråga sig hur fientliga är inte gamla människor i dagens samhälle?

Av: Johannes torsdag 8 april 2010 22:33


Oj vilken pinsam tystnad, ingen vågade riktigt säga:
S T O P P A I N V A N D R I N G E N !!!!!!!!!!

Av: Björne N. torsdag 8 april 2010 22:33


Vad är det som hänt? varför blir det så här? svaret är enkelt, det finns förmånga invandrare utan jobb i Sverige och politikerna blundar för detta, det är då det kokar över för många som då blir kallade rasister. Vad vi skall göra är att ta hand om de invandrare som finns se till att de slussas in i samhället så de passar in och kan få jobb, men detta är inte hela sanningen för många invandrare har tyvärr en väldigt konstig syn på saker o ting och tror att vi skall rätta oss efter dem. De som kännar mest på detta är SD som vill men inte får ta upp frågan om hur fel invandringspolitiken fungerar idag.

Av: Lars torsdag 8 april 2010 22:34


Fey stora problemet med otrygheten i Landskrona är alla oseriösa fastighets ägare som fullständigt struntar i sina hyresgäster. Dom hyr gärna ut till invandrare som inte vet o kan sina rättighet dom är tysta o snälla dom accepterat kackelackor som kryper på vägarna och svartmögel på väggarna i badrummen. Dom tar ut skyhöga hyror av dom så dom har kanppt råd med möbler o mat. Invandrarna bor ofta en tre fyra familjer i en fyra rumms lägenhet, Detta skapar otrygghet för barnen som bildar gäng när dom kommer i tonnåren och tonnåringarna drar med sej yngre barn och utnyttjar dom till att snatta i affärer och attidka förstörelse. Detta är det stora problemet i Landskrona som i sin tur orsakar andra problem. Problemen med oseriösa fastighetsägare är något som politikerna inte vill ta i. Jag vet att det ser ut som jag beskriver här då jag har jobbat som fastighetsskötare i Landskrona

Av: Bertil Fransson torsdag 8 april 2010 22:34


Proffessor svammel tror att allt löser sig av sig självt LOL.

Lösningen? Titta på Ghetto och slumområdena i USA!!!!!
Världsrekord i mord.

Så kommer det att bli i Sverige snart, kul va??????

Av: Björne N. torsdag 8 april 2010 22:35


Grattis SVT ännu en lyckad valkampanj för SD.
Jag tycker det är skamligt hur ni behandlar ett demokratiskt valt parti och dom svenska medborgarna som står bakom det.
En eloge till Ulf Nilsson som fick möjlighet och hade ryggrad att säga det som många i studion och i övriga Sverige tänkte men inte vågade eller fick möjlighet att säga.
PK medias och PK etablissemangets tid är snart ute, sanningen finns ute där.

Av: Jan-Erik Karlsson torsdag 8 april 2010 22:37


Oj då, här skall det modereras (censureras).
Kanske 2 av mina 3 inlägg försvinner,
lika snabbt som Google som i Kina….

he he

Av: Björne N. torsdag 8 april 2010 22:37


Kan bara instämma med Anders ovan! Första betraktelsen jag gjorde var att bli irriterad för det kändes inte som det överhuvudtaget var en debatt. Sverige har totalt tappat greppet och att det sk integrationsproblemet beror på huvudskälet till att det har kommit alldeles för mycket invandrare till Landskrona (samt Sverige) var det ingen som nämnde. Väldigt märkligt att folk över lag är så förbannat fega att säga vad de tycker!

Av: Ceasar Andersson torsdag 8 april 2010 22:38


Alla dessa forskare, högt uppsatta journalister, forskare (politiska etablissimanget)etc som inte vill tala om detta som ett kulturellt problem är i regel höginkomstagare. De som grupp är väldigt procentuellt få,
De representerar inte på rätt sätt den svenska stora arbetarklassen som måste, tack vare lägre inkomster tvingas bo nära, eller dela tvättstugor,lekplatser,trappuppgångar, har barn som tvingas gå till sammans med alla dessa ickesvenskar.
Jag tror inte till exempel den kvinnliga moderaten i kvällens debattprogram hade tyckt det varit lika lustigt att ha sitt barn på en lågstadieskola i ett sämre ställt bostadsområde, där hennes egna barn hade blivit en minoritet som svenskar i en klass.
Då, sålänge man vet att man själv är långt borta från dessa problem,och ser sig solid i sin grupp, så är det lättare att sitta och fördömma och generalisera dessa åsikter som trots allt många Landskronabor har, nämnligen att de stör sig något otroligt på invandrarna, pga deras ofta låga respekt mot svenkskar, kvinnosynen, tendenser att ta till våld.mm.
Låt tex ett tjugotal iranska familjer få flytta in i turning torso eller i norra hamnen i Helsingborg, gör det som ett socialpolitiskt projekt kära forskare, då hade ni kanske inte fördömt, eller bagatalliserat alla de svenska arbetare i Landskrona som idag bor granne med dessa problem, för det är ett problem med kulturkrockar, det är det sannerligen.!!!

Av: matte torsdag 8 april 2010 22:40


Kommunisten talade om ras. Kille måste vara svältfödd på information. Vem är det som pratar om ras bland sverigedemokraterna?

Av: Magnus torsdag 8 april 2010 22:40


Det var en man ikvällens Debatt som talade klarspråk och det var Expressens talesman, alla politiker borde lyssna på honom

Av: Lars torsdag 8 april 2010 22:41


Allt handlar om en misslyckad integrationspolitik. Varför vågade ingen diskutera detta? Kändes som mycket snack utan några konkreta åtgärder. Stoppa invandringen till Landskrona omedelbart. Låt rika kommuner som Danderyd, Lidingö, Vellinge etc ta lika stort ansvar som Landskrona.

Av: Mats Andersson torsdag 8 april 2010 22:43


I kvällens debatt sades inte ett ord om att de sk. invandrarna (flyktingar) har några skyldigheter att följa den svenska lagen och vad jag förstår så har de bara rättigheter i vårt samhälle.
Dödsfallet beskrevs i början som en olyckshändelse!!!!!!!!.

Av: 80 åring torsdag 8 april 2010 22:52


Intressant.. ja det gäller hela Sverige inte bara Landskrona.
VI är mänskliga och man är ju rädd för sånt som är främmande tills man lär känna det.
Tycker jättemycket om att titta på dessa debatter men tycker det är RIKTIGT SYND att folket inte får prata till punkt och ATT man inte lägger ner mer tid i Tv på detta istället för att sätta på en film. OCh varför inte sända detta tidigare så yngre också kan titta på.

Problemen kan lösas tycker jag GENOM ATT ÄNDRA SVERIGES LAG!!!!

HAr man begått ett brott ska det inte spela någon roll VEM eller HUR han/hon gjort det utan det som spelar roll för mig är att det SYNS att det inte är acceptabelt att göra detta.
Man ska få sitt straff!

ANtingen för man det med meningen eller så gör man inte det.
Fattar ni inte att man nyttjar lagen,
”psykiskt sjuk”
”såg inte det var mörkt”
”gick inte dit för att döda skulle bara stjäla”
HALLO det finns ingen anledning till saker och ting såvida man inte försvarar sig från någon man blir påhoppad ifrån.
Man mutar läkare, så blir man sjukskriven.
Man lurar försäkringskassan får ut extra pengar.
Folk sjukanmäler sig från jobb hela tiden .
När vi kom hit först så tappade man plånboken fick man tillbaka den. punkt slut. nu när jag ska p åstan så måste jag hålla i den för den kan ju baaaaara försvinna.
SVERIGE FÖRÄNDRAS..och det är synd ett så vackert land med allt som fungerar. Oh ja har så mycket jag kan skriva om detta ….

MEN … Hoppas att man satsar på att sätta folk in i arbeten , i arbeten de gillar. Varför ska man jobba så långt in i tiden, pensionera folket tidigare och ta in ungdomar i jobb tidigare. Skatten och pensinoen räcker ..

FÖR TRO MIG:
JObbar du. heltid. och du har en lön… och du kommer hem trött som en åsna. NEJ då hinner du inte ut i gäng och skrämma folk.

GOdnatt

Av: Albulena torsdag 8 april 2010 22:54


Satt och tittade på debatt i kväll som skulle handla om Landskrona.Ingen enda vågade ställa sig upp och tala öppet om kriminaliteten som invandrarna står för och varför folk känner sig otrygga?SD hade alla möjligheter att pressa övriga kommunpolitiker inför öppen ridå om fortsatt massinvandring,islamisering och kostnaderna som inte redovisas!
Fortsatt mörkläggning,det är en farlig väg som politikerna är inne på.

Av: Berit torsdag 8 april 2010 22:55


När det gäller Arboga-morden var det ingen i Sverige som reagerade när det skrevs med stora bokstäver ”Tyskan” både på första sidor och på löpsedlar samt även på alla kanaler i svensk TV. Det är väl lika mycket rasism att skriva ”Tyskan” som att skriva ”Araben”, eller? Det är väl dags att vi börjar se på invandarare från Mellanösten, Irak, Iran, Afganistan, Somalia, etc som vuxna, ansvarsfulla och intelligenta människor som det är möjligt att ge sina synpunkter på utan att bli kallad rasist. Sluta att behandla dem som små bortskämda barn som verkar har förtur till mer än en invandare eller hemvändande svenskfödd medborgare från ett EU-land.

Av: Ulf torsdag 8 april 2010 22:56


i det här stycket får ni rätta mig om jag har fel men om jag är arbetslös så kan myndigheter tvinga mig att flytta var som helst där det finns ett arbete till mig, jag rycks upp med alla rötter jag har, hus gård barn barnbarn allt för man ska ta det arbete som finns. Varför är det inte detsamma för flyktingar, dom får flytta dit det finns arbete och bostad inte där deras fränder bor så i grund och botten så är det alla politiker som är rasister mot deras egna medborgare som bott i landet ett par generationer från 1500-talet eller nåt sånt, vi ska flytta på oss men flyktingar buntas ihop i getto för det är deras kulturella rättighet men vi svenskar då? har vi inga rättigheter längre utan vi ska böja oss för flyktingar och myndigheter för det är synd om dom, det går inte ihop det här resonomanget, är jag inte rasist så blir jag det framförallt om jag är 20 år å inte har nåt jobb och då är det politikernas fel men dom tvår ju sina händer som vanligt, i den här frågan så lutar det mer åmer åt SD i valet men då är man bara dum

Av: järnek torsdag 8 april 2010 22:57


Varför är det så känsligt att vara ärlig och gå rakt på sak. Varför vågar inte politikerna erkänna att de har totalt misslykats med flyktingpolitiken. Dessa problem har kommit med invandringen. Det bästa för landet är att stoppa flyktinginvandringen och skaffa jobb till de som har uppehållstillstånd.
Vad hjälper det att bygga nya dyra hus i Landskrona. Inte har bidragstagarna möjlighet att bosätta sig i dem. Tyvärr så är sanningen den att problemen i Landskrona är flyktingarna. När de kommer till Sverige så ska de även informeras om deras skyldigheter också.

Av: Pirjo Nilsson SD torsdag 8 april 2010 22:59


Hej!nu får det vara slut med detta daltande med utlänningar=brott,våld och rasism i vårt egna land. De kostar svenska staten i bidrag 500 milijarder kronor,och då är inte alla brott inräknat. Jag har alltid varit sosse och det ångra jag djupt. Nej nu blir det SD,och hoppas svenska folket tar fram sitt dj-a anamma någon gång. Detta kan inte,går inte,för det blir inbördeskrig inom kort.

Av: Inge Gustafsson torsdag 8 april 2010 22:59


Helt riktig sammanfattning Berit. Jag tänker på olika tabun genom tiderna, vi har haft sex, politik och olika typer av våld. Idag är samhällets elit livrädda får sanningen, som blivit det mest tabubelagda av alla ämnen, det är nästan surrealistiskt att se hur kompakt motståndet är mot att låta oss vanliga människor säga vad vi tycker , hur vi upplever problemen med den huvudlösa massinvandringen som eskalerat alla typer av grov kriminalitet i landet och gjort Sverige till ett olustigt ställa att leva på. Vad känner ni, programledare och ansvariga för t.ex. Dabatt, när ni bidrar till att mörkret ligger tätt i en sån viktig fråga, som Berit så koncist och riktigt beskrev?

Av: anders bjellwing torsdag 8 april 2010 23:08


Lenge var det slike skendebatter om innvandringsspørsmål her i Norge også. Det var en elite som bestemte at visse saker var forbudt å snakke om. Det siste året har pressen åpnet opp for denne debatten,og innvandrerne har virkelig ”fått så ørene flagrer” som det heter på norsk. Politikerne har sluttet med å slenge ut beskyldninger om rasisme hver gang problemene tas opp. De har oppfattet at store grupper av befolkningen ikke støtter innvandringspolitikken som har vært ført de siste årene. I perioder viser meningsmålingene 30% oppslutning om Fremskrittspartiet, og det er ikke fordi folk flest støtter dette partiet økonomipolitikk, for å si det sånn. Det er mye proteströster. De andre partiene kan jo ikke bare avsette folket ved et mistillitsvotum. Det eneste de kunne gjøre i så fall var å bytte ut det norske folket med folk fra midtøsten, Pakistan osv, Men de har nok ikke lyst til det heller. Jeg tror den harde debatten er nødvendig. Det er en enorm kulturforskjell når det gjelder kvinnesyn, og mange muslimske menn har, for å si det rett ut, forferdelige holdninger til vestlige kvinner. Skal de ikke bli konfrontert med dette i samfunnsdebatten? Skal vi virkelig være så fege? Muslimene har også blitt konfrontert med at i deres religion er det mye hat mot annerledes tenkende og annerledes troende, og at vi tror at det preger deres syn på vestlige samfunnsforhold, vestlige kvinner og vestlige menn etc.

Av: Turid torsdag 8 april 2010 23:10


@Albulena: Håller med dig om att det är viktigt att tillämpa hårdare straff och det är mkt viktigt. Men sedan handlar det också om att slå isär dessa grupperingar och inlemma de nytillkomna i landet Sverige. Sedan måste vi ju såklart begränsa tillflödet av människor i den takten att arbeten räcker till.

En del vänstermänniskor tror att vi kan fixa vår ekonomi genom att folk arbetar i den offentliga sektorn, men tyvärr ger det inte ytterligare skattekronor till Sverige.

Fram med fakta på bordet så att vi får parlamentarisk möjlighet att begränsa invandringen till ett minimum, tillämpa utvisning i hög utsträckning av kriminella element. Assimilera människor som kommer hit istället för att bygga enklaver av olika kulturer/religioner!

Av: Ceasar Andersson torsdag 8 april 2010 23:11


Första gången jag hört en sverigedemokrat få tala någorlunda till punkt.
Det brukar bli ett jäkla väsen så fort någon SDare försöker prata annars.
Har inte varit SDväljare men eftersom de andra partierna har valt att inte ens nämna invandringen så funderar jag på det nu.
Det finns fattiga etniska svenskar ocså men de blir inte rånare och våldtäcktsmän för det.
Det är helt klart att invandringen har blivit ett problem.
Jag bor inte i Landskrona men ser samma problem i Örebro.
Kvinnor blir våldtagna ideligen och 15åringar rånar och misshandlar.
Folk oponerar sej så gott de kan men NA.se sencurerar alla komentarer som innehåller något negativt om invandrare för det klassas direkt som rasistiskt.
NA.se skriver inte längre ut fullständigt singnalement på gärningsmännen om han inte är ljushårig förstås. Vad ska det det tjäna till att bara berätta längden på en gärningsman. Har det inte gått lite väl långt då.
Snart är det bara invandrarna som får prata högt och det är bland dom som de värsta rasisterna finns.

Av: AVGAS KLAS torsdag 8 april 2010 23:12


Hej! Jag har suttit och skrivit in två inlägg. Varför vågar ni inte släppa igenom dem. Är det för signaturen innehåller SD i slutet. Detta kallar ni demokrati i svt.

Av: Pirjo Nilsson torsdag 8 april 2010 23:13


Det jag blev nöjd med i dagens debatt var att programledaren ”chillat” sig lite :D och att publiken nog fick höra att sköta sig, tidigare har det spårat ut jämt och alla har pratat i mun på varandra, all beröm för det. Men tycker det var synd fokuset i ämnet försvann, nu hade man kunnat diskuterat problemen i landskrona med invandringen, alla brott som faktiskt invandrarna står för, det är inte Kalles busstreck som får folk att hålla sig inomhus på kvällarna… men men …

Av: Susanne torsdag 8 april 2010 23:14


jag håller med Anders Bjellwing programledaren lät nästan ingen prata till punkt och det var en övervikt åt kritikerna mot flyktingarna det är synd att det är så hårda regler i världens hårdast hållna demokratiska diktatur, en annan sak, om enflykting kommer hit med t.ex. utbildningspapper på läkarutbildning så ska han/hon inte städa toaletter utan lära sig svenska och få svensk läkarutbildning, vill personen ifråga inte detta så kan han/hon inte inlämmas i det svenska samhället å då ska han/hon utvisas här ifrån. sverige måste ställa lita krav på invandrarna så dom inte tror att dom kommer till himmelriket för det har vi urin vånare fått lära oss att sverige inte är

Av: järnek torsdag 8 april 2010 23:16


Satt och tittade på debatten. Urusel!!
Varför kom ni inte till det verkliga problemet????
Invandringen!
Arbetslösheten!
Misslyckad flyktingpolitik.
Har lagt in tre inlägg men alla är ratade för att jag är ärlig och en SD:are

Av: Pirjo Nilsson torsdag 8 april 2010 23:17


Ratar du mina inlägg så kommer jag att ta upp det med SVT imorgon. De är hos mig och gör en dokumentär film om SD fram till valet. Så nog får jag fram mitt budskap iallafall. Detta blir en het fråga imorgon.

Av: Pirjo Nilsson torsdag 8 april 2010 23:21


En enda förnuftig kommentar framfördes i kvällens debatt. Ulf Nilsson som sa att för 50 år sedan så hade en debatt av det här slaget varit omöjlig, därför att då fanns inga invandrare i Landskrona.
Problemet är med andra ord invandringen. Problemet är inte svenskarna.Varför inbjuds dessa svammelkusar
(professorn och vänstergöken) till att deltaga i programmet?

Av: Rolle torsdag 8 april 2010 23:21


Bra och balanserad debatt, x-tra plus för Tapio Salonen, Grönlund och Vikingsson som nyanserade debatten.
Frågar mig dessutom om U Nilson, med ett s, inte passerat bäst före datum. Karln var ju för USA:s krig i Vietnam på sin tid och låter knappast helt up to date, om man så säger.
Tummen ner också för politikern som ville bygga fler villor så att ”riktiga” människor flyttade till landskrona.
Vilka människor är inte ”riktiga”?
Vill passa på att tipsa om Lasse Sandströms bok ”Sanningens många nyanser” från 2008 som kan ligga till grund för ett debattprogram om medias roll i hetsen kring vi och dom och SD:s ( förhoppningsvis temporära) framgång i Lanskrona.

Av: KGB torsdag 8 april 2010 23:23


Har själv arbetat med invandrare i många år på ett sätt som har fungerat mycket bra. Det gäller att ta kontakt till och bjuda hem ex en familj. I de allra flesta fall utvecklas en vänskap och snart får man allt fler vänner, förmedlade av den första familjen. Man hjälper till att utveckla deras svenska tal genom att umgås med dem. Svårare än så är det inte, men man måste ägna dem tid och medmänsklighet. Man får väldigt mycket tillbaka.
Verna Mo

Av: Katarina Power torsdag 8 april 2010 23:28


Förändra integrationspolitiken och stoppa invandringen till Landskrona. Låt Landskrona komma tillrätta med sina problem istället för att hela tiden fylla på med fler flyktingar som blir mottagna till arbetslöshet och misär.

Tråkigt att ni tar bort kommentarer som inte passar, vilket jag precis fått erfara. Hoppas detta inlägg får vara kvar??? Det blir ju då en självuppfyllande profetia att etablerad media vill mörklägga obekväma kommentarer.

Av: Mats Andersson torsdag 8 april 2010 23:34


såg en intervju från kvällens rapport med Nalin Pekgul. HON vågar säga sanningen. se den. det finns på svt play

Av: Anna torsdag 8 april 2010 23:58


Vänster Belinda blev stött när det blev tal på att
allmänintresset är stort för att få reda på att invandrarna står för merparten av dessa brott, men hagamannen, mats alm,anders eklund, dom blev hetsjagade av media, förvisso med rätta, men när hassan eller abdul ska hängas ut är det rasism
jag går fort till valurna i september, go sd go, ska även kolla upp så att det inte myglas med sd valsedlarna, en dansk journalist varnar för att sd kan råka ut för valfusk, kolla upp detta sd väljare

Av: Kent fredag 9 april 2010 01:50


Såg fram emot debatten om Landskrona. Men varför i hela friden bjuda in en professor i socialt arbete? som inte bidrog med något konkret och dessutom tilläts uppta en stor del av viktig programtid. Fattades folk från Landskrona som verkligen vågade tala om verkligheten dom tvingas leva i. Men som Ulf Nilsson föredömligt påtalade gör media allt för att sanningen inte skall föras ut till allmänhetens kännedom och tyvärr präglade detta även denna debatt.

Av: B Johansson fredag 9 april 2010 04:09


Visst är det många bra inlägg i Debatt. Men jag blir alltid litet stressad av programledaren, som inte låter folk tala till punkt.

Av: Anja fredag 9 april 2010 04:34


Politikerna från samtliga 7 riksdagspartier är ansvariga för att kriminella invandrare slår undan trygheten för vanligt hederligt folk. Inte en tillstymmelse till självkritik från politikerna i programmet.

Hur mycket av detta var ett stort problem innan Landskrona och Sverige ”berikades” av människor som totalt föraktar demokratiska principer?

ghetto-liknande områden, ekonomisk recess, religiös fanatism, analfabetism, arbetslöshet, fattigdom, stenkastning, släktfejder, hedersmord, skolbränder, bilbränder, kränkningsarvoden, kriminella gäng, gruppvåldtäkter, serievåldtäkter, organiserad brottslighet, etniska konfrontationer, antisemitism, upplopp, ökade muslimska krav, dagliga skjutningar, oprovocerat våld, halalslakt, otrygghet, tvångsgiftermål, åldringsrån, butiksrån, ungdomsrån, väskryckning, religiösa konflikter, våldsbenägna flickgäng, balkongknuffning, hotelser, integrationsproblem, utpressning, gatuvåld, tung och brutal kriminalitet, asylturism, kvinnoförtryck, kidnapping, könsstympning, hat-rasism-diskriminering riktat mot svenskar, gängkrig, polygami, fusk och bedrägeri, mord, misshandel

Av: John fredag 9 april 2010 06:32


Belinda var oförskämd mot SD när hon frågar ”hur ska vi hindra SD från att komma in i Riksdagen” Varför frågar hon inte istället vad ska vi göra för att hindra V att få fler röster? Vänsteranhängare attackerar judar i Malmö.SD attackerar ingen däremot blir de själva attackerade. Belinda vrider debatten till att problemet är att SD får fler röster.Det är inte det som är ett problem utan medias oförmåga att debattera uppenbara problem med kriminella invandrare och den hårda människosyn som finns hos muslimer.

Av: frianyheter.nu fredag 9 april 2010 09:11


Det är bra att Debatt börjar prata om vad som händer i Landskrona ett fenomen som för övrigt redan finns i flera städer i Sverige, men ändå går man som katten kring het gröt.
Javisst, situationen är komplex, det finns stor arbetslöshet och kriminalitet i Landskrona, de fajtas med problemet ”vi och dem” och fördomar från både svenskar och invandrare.
Javisst, en del av lösningen är förstås att ”vi och dem” lever närmare varandra i vardagen på arbetsplatserna, i skolorna och i samma bostadsområden. Viktigt också att ungdomskriminaliteten tas omhand på ett bra sätt så att Landskronaborna kan känna sig trygga på gator och torg. Men nu till det som jag vill lyfta fram och som helt uteblev från diskussionerna i Debatt, vi måste börja prata om demokratiska värderingar och olika kulturer. Det är inte kontroversiellt att tala om olika kulturer och om att vi människor lever i olika kulturer. Vi stöter på det varje gång vi reser, möter någon från ett annat land eller lär oss ett nytt språk. En uppfattning om en viss sak i en kultur kan betyda något helt annat i en annan kultur. Under alla omständigheter är det viktigt att värna om demokratiska värderingar och alla försök att undertrycka demokratiska värderingar oavsett varifrån de kommer måste förhindras med kraft. Förståelse för olika kulturer är berikande. Men likväl som svenskar måste ta del av och visa förståelse för olika invandrargruppers kulturer, måste också olika invandrargrupper ta del av och visa förståelse för svenskar och svensk kultur. Invandrare klumpas gärna ihop i massmedia och behandlas som en fridlyst art som inte kan ifrågasättas. Invandrarna är ju redan ”offer och i underläge” eftersom de kommer från hemska omständigheter i sina hemländer. Istället förväntas svenskarna vara förstående och lydiga medborgare som anpassar sig till ”de svaga”. Jag är helt säker på att Landskronabornas uppror ”nu har vi fått nog” är en del av att de inte längre bara vill vara förstående och lydiga medborgare. I massmedia blir en svensk beskylld för att vara rasist om man gör sådana uttalanden. Jag menar att diskussionerna måste vara mer nyanserade.

Av: Sara fredag 9 april 2010 09:40


man måste ju skratta alltså.Skriver att invandringen har gjort Sverige till ett olustigt land pga kriminaliteten liksom…vadå finns de inte svenskar som är kriminella eller? självklart så finns de invandrare som begår brott men ni kan ju inte dra alla över en kant liksom. De spelar ingen roll vilket land man invandrar till, vilket land man kommer ifrån…Vad tror ni händer om man sätts i en stor klump och inte får möjlighet till arbete? De leder till att man inte alls kommer in i de nya landet/samhället. Man kommer att bli kriminell. Sverige måste se över sin invandrar politik men man kan inte gå ut o säga att de är invandrarnas fel att Sverige blir kriminellt. Hur skulle Sverige se ut utan invandring? Om ni verkligen hatar invandrare så mycket så kanske ni ska sluta äta den där pizzan, låta era barn sluta språk lektionerna i skolan, åk inte på semester, laga inte bilen på den där billiga ”blatte” verkstaden, sluta tycka om zlatan…listan kan ju göras hur lång som helst. Sverige skulle ju vara dö trist utan invandrare.
Jag har aldrig begått ett brott i hela mitt liv, framgångsrik idrottare, har jobbat sen jag var 14 år och pluggar som en dåre. Skumt med mitt namn va?!
/Iteb

Av: Iteb Zitouni fredag 9 april 2010 11:55


Håller med Berit, varför pratas det inte om det verkliga problemen, vi har tagit in alldeles förmycket invandrare på för kort tid, när man gör så stora förändringar i ett land , tycker jag att man skall ha en folkomröstning.
Svenska folket o dom nysvenskar som bor här vill inte ha denna massinvandring, nu när problemet finns så får politekerna ta tag i det

Av: Hansen fredag 9 april 2010 13:13


klyftan blir ju bara et finns massa kriminella svenskar också, om inte mer organiserade som sysslar med tex trafficking,, det e ju äckligt det med. Och om inte tala om alla svenssongubbar med volvo o villa som utnyttjar små pojkar o flickor o ser de som objekt bara för de inte är svenska. Skäms! Vi kanske ska fokusera oss mindre på folkgrupper så klyftan blir mindre! Då är det lättare att lägga energi på att lösa problem såsom ekonomiska skillnader, missbruk, psykiska problem, gubbsjukeproblem som alla tillhör individen och myndigheterna. Själva bör vi koncentrera oss på att behandla alla som lika värda människor. Peace out// stolt same (riktig svensk,, inte som äckliga rasistiska sverige demokrater!!)

Av: jasmin flowa fredag 9 april 2010 13:33


Jag såg programmet idag och jag är skeptisk till att man ska himla med ögonen mot ””professorn” i social.. någonting”. Nog för att våldet är det man ser, och det man är frustrerad över, men man får inte glömma att det faktiskt är en koncekvens av någonting större. Våld bildas inte för att någon tycker att det är kul med våld, eller för att olika kulturer träffas, däremot så kan det skapas om inte de sociala förutsättningarna är tillräckliga. Då folk börjar vantrivas, sakna trygghet och inte finna en plats i den sociala miljön, då föds våld. Det är lätt att se om man tittar på situationen och bakgrunden och om man tittar på flera historiska händelser som slutat med våld och upplopp. Våld och rasism från båda håll är självklara problem. Problem som är konsekvenser av någonting större. Här kan man ha hjälp av folk som har djup insikt i sociala strukturer. Man löser inte våld endast genom att konstatera att det är fel att slåss, utan man måste också sätta stopp för anledningen till att folk slåss, dvs bygga ett fungerande samhälle där alla som är inblandade kan känna sig som en betydelsefull del. Däremot håller jag med om att invandrarpolitiken borde diskuteras mer öppet, då detta helt klart är något som skapar upprörda känslor hos många i Landskrona.

Av: Marcus fredag 9 april 2010 13:56


Ja,,,jag läser just nu och ser hur mycket hat,rasism och segregation finns i Landskrona. Jag försvarar inte personen som har gjort det, tycker att alla ska straffas för det man har gjort och visst Jag håller fullständigt med om att Lagen borde ändras..Jag är en tjej som har invandrar bakrund som har kommit till Landskrona och valde att satsa på utbildningen. Inom kort tid avslutade Hösgkolan och sedan dess arbetat i 11år i Landskrona stad. Livet var inte lätt och under hela tiden så har mna bemöt detta som Landskrona står idag. Genom skolan och arbetslivet..På jobbet förekommer snack Jävla Blattar fast jag sitter vid bordet…De är si oc så…Sånt ska inte förekomma på en sunt arbetsplats men är vardagen och jag slutar att förvåna mig…Jag har blivit van att behandlas annorlunda fast det finns inte anledning till det.. Jag har blivit behandlad på sämre sätt också för att jag är Invandrare, blivit slagen av en farbror på gatan för jag pratade på mitt modersmål..Det störde honom,,ÅK HEM,,,,NI SKA INTE BO HÄR!!Att höra det som en 15 åring var en chock…
Jag är så trott att Alla Invandrare stämplas som dåliga pg av några grupper som är kriminalitetsbenägna.Aldig lyfter man upp dem som har lyckats med all kämpande att komma in i det Svenska samhället och som har ett jobb. Det låter som att bara Svenskarna är dem som skattebetalarna( Försörjer invandrarna).Att detta har hänt är fruktansvärt dåligt men det visar bara att Rasism finns i Landskrona. Många i denna stad har en negativ uppfattning om Alla invandrare. Och vet ni vad som händer,,känner många samt Jag själv, De högrestatus , högutbildade invandrarna som kommer att flyta från denna stad,,För jag vill inte utsätta mina barn för sådant Jag har gått igenom bara för att jag är INVANDRARE…
Skrivet ur hjärtat från en tjej som har bott i Landskrona i 14år..är 34år idag….

Av: en stolt invandrar tjej fredag 9 april 2010 14:32


Ja,,,jag läser just nu och ser hur mycket hat,rasism och segregation finns i Landskrona. Jag försvarar inte personen som har gjort det, tycker att alla ska straffas för det man har gjort och visst Jag håller fullständigt med om att Lagen borde ändras..Jag är en tjej som har invandrar bakrund som har kommit till Landskrona och valde att satsa på utbildningen. Inom kort tid avslutade Hösgkolan och sedan dess arbetat i 11år i Landskrona stad. Livet var inte lätt och under hela tiden så har man bemöt detta som Landskrona står för idag. Genom skolan och arbetslivet..På jobbet förekommer diskussioner om : Jävla Blattar fast jag sitter vid bordet…De är si så…Sånt ska inte förekomma alls på en sunt arbetsplats men är vardagen och jag har slutat att förvånas…Jag har blivit van att behandlas annorlunda fast det finns inte anledning till det.. Jag har blivit behandlad på sämre sätt också för att jag är Invandrare, blivit slagen av en farbror på gatan för jag pratade på mitt modersmål..Det störde honom,,ÅK HEM,,,,NI SKA INTE BO HÄR!!Att höra det som en 15 åring var en chock…
Jag är så trott att Alla Invandrare stämplas som dåliga pg av några grupper som är kriminalitetsbenägna.Aldig lyfter man upp dem som har lyckats med all kämpande att komma in i det Svenska samhället och som har ett jobb. Det låter som att bara Svenskarna är dem som skattebetalarna( Försörjer invandrarna).Att detta har hänt är fruktansvärt dåligt men det visar bara att Rasism finns i Landskrona. Många i denna stad har en negativ uppfattning om Alla invandrare. Och vet ni vad som händer,,känner många samt Jag själv, De högrestatus , högutbildade invandrarna som kommer att flyta från denna stad,,För jag vill inte utsätta mina barn för sådant Jag har gått igenom bara för att jag är INVANDRARE…
Skrivet ur hjärtat från en tjej som har bott i Landskrona i 14år..är 34år idag….

Av: en stolt invandrar tjej fredag 9 april 2010 14:36


Ännu ett bottennapp av Debatt med allt annat än opartiska programledaren Belinda Olsson. Varför inte låta sverigedemokraten på plats prata till punkt när programmet äntligen efter en halvtimme började närma sig problemets kärna – massinvandringen till Landskrona (och till många andra svenska städer)? Varför ge så mycket utrymme till professor Tapio Salonen som saknar verklighetskontakt, utan lever i någon sorts idealvärld som endast existerar i professorns egen fantasi?

Obehagligt också när Belinda Olsson pratar över huvudet på sverigedemokraten och frågar de andra närvarande politikerna vad de ska göra för att stoppa SD:s framgångar i Landskrona. Det borde väl vara våldet och kriminaliteten som är problemet i Landskrona, inte SD…

Som grädde på moset avslutade Belinda Olsson programmet med att önska S-politikern lycka till i dörrknackningskampanjen för att värva röster. SVT – politiskt oberoende och obundet? Skulle inte tro det.

Hoppas och tror att gårdagens Debatt genererade ett antal tusen ytterligare SD-röster. Allt fler genomskådar det politiska och mediala etablissemangets mörkläggning.

Av: Karl Larsson fredag 9 april 2010 15:33


Orden främlingsfientlig och rasism används ofta programmet men det handlar inte om det.Det som det handlar om kan sammanfattas i fyra frågor: Tycker jag om invandrare? Svar ja. Tycker jag om invandrare som rånar, mördar och misshandlar? Svar nej. Tycker jag om etniska svenskar? Svar ja. Tycker jag om etniska svenskar som rånar, mördar och misshandlar? Svar nej. Sen är det upp till var och en att ta del av den brottsstatistik som finns även om den kan vara svår att hitta då media med SVT i spetsen inte gärna publicerar den.

Av: Thomas fredag 9 april 2010 16:24


Grattis SVT till ännu en lyckad valkampanj för SD.
Jag tycker det är skamligt hur ni behandlar ett demokratiskt valt parti och dom svenska medborgarna som står bakom det.
En eloge till Ulf Nilsson som fick möjlighet och hade ryggrad att säga det som många i studion och i övriga Sverige tänkte men inte vågade eller fick möjlighet att säga.
PK medias och PK etablissemangets tid är snart ute, sanningen finns ute där.

Av: Jan-Erik Karlsson lördag 10 april 2010 20:55


TV skall vara opartisk men icke sa nicke när det gäller invandring så är det förfärligt vad dessa människor på TV är partiska släpp för fanken in SD så att det kan bli en debatt .

Av: rolf söndag 11 april 2010 17:38


Är det någonting som skapar rasism så är det dagens invandringspolitik. Folk från andra länder kan utan större ansträngning ljuga sig till en plats i det svenska samhället, de kan i stort sett bete sig hur illa som helst utan att vara rädda för några konsekvenser och chansen för att de kommer att få några jobb är minimal. Dessutom släpps folk in i landet utan att det tas i beaktande hur bra de kommer att kunna integreras – vissa kulturskillander är omöjliga att överbygga. Svenska politiker och borde skämmas för sin poltik. Och svenska journalister har svikit både sitt folk och sin journalistroll, en del av de artiklar vi kan läsa i svenska vänstermedia i dag liknar mer ren propaganda än seriös journalistik. Jag kan meddela att stämningen mellan svenskar och invandrare i Malmö har de senste veckorna börjat bli riktigt hätskt. Det här riskerar att sluta riktigt illa.

Av: Mia söndag 11 april 2010 19:50


Alltså det är ju nästan ironiskt att så många skriver att kriminaliteten i Sverige beror endast på invandrarna. De finns kriminella av alla olika ”raser” eller ”sorter” som många gillar att skriva här på debatten. Invandrar politiken fungerar inte bra i Sverige just nu och politikerna borde försöka lösa detta problem och självklart våga tala öppet om dessa problem. MEN man kan inte säga att de bara är invandrare som begår brott utan man måste se till grundproblemen och fundera på varför folk begår brott. De spelar ingen roll om man är svensk, arab eller tysk. Man är inte skapad till att begå brott bara för att man är arab eller kurd!Sverige skulle aldrig fungera helt utan invandrare. Alltså har sagt de innan men säger de igen. Ni som hatar invandrare sluta ät den där pizzan, kinamaten, ta bort era barn från språkundervisningen i skolan o snälla ni sluta älska Zlatan och alla andra sportpersoner med utländsk härkomst som ger Sverige medaljer… Snälla någon som har skrivit att ni inte vill ha invandrare i Sverige svara nu på de här o sig att ni aldrig äter den där pizzan osv, annars tycker jag att ni ska börja tänka på allt positivt invandrare gör för er och för Sverige istället för att tro att de bara är invandrare som begår brott!

Av: Iteb Zitouni lördag 17 april 2010 16:11


Skriv nytt inlägg





* Obligatoriska fält